Ik kom ze veel tegen. Ondernemers met ambitie. Ze hebben de ambitie om groter te worden, ze willen groeien in omzet en marktaandeel.
Als je ze vraagt waar ze willen staan over drie jaar, dan hebben ze hun antwoorden vaak wel klaarliggen. Maar als je ze vraagt hoe? Dan ontstaat er al snel enige twijfel. Ambitie is leuk, maar als er geen gedegen strategie achter zit, dan is het al snel gebakken lucht.
Het is veel belangrijker om te kijken naar wat je nodig hebt om te groeien in plaats van je alleen maar te focussen op het eindresultaat. Oftewel vergeet daarbij niet naar de input te kijken. Zorg ervoor dat je tent op orde is, zodat je ook daadwerkelijk kunt groeien.
Dus voor dat je, je ambities van de daken schreeuwt kan het zinvol zijn om eerst even met het onderstaande aan de slag te gaan:
- Het aanscherpen of vernieuwen van de propositie
- Het verbeteren van interne processen
- Duurzamer inzetten van medewerkers
- Verbeteren van de liquide positie en cashflow
- Opleiding en ontwikkeling van medewerkers
Dus stel je zelf altijd eerst de vraag: wat heeft jouw bedrijf nodig om te groeien? In plaats van andersom te redeneren.
Wil je verder sparren over dit onderwerp? Plan dan een gratis kennismaking in.