Het zijn vaak ondernemers die vanuit passie zijn gestart. Ze frustreerden zich over een maatschappelijk thema en vervolgens bouwen ze hier een bedrijf omheen. Het zijn ondernemers die werken vanuit een sterk ontwikkelde visie. Ze weten alles van de inhoud en hebben een sterke overtuiging dat hun aanpak de beste is. En dat is precies waar het nog wel eens mis gaat.
Er zit een bepaalde mate van arrogantie en eigenwijsheid in deze ondernemers. Dat is goed, maar tegelijkertijd ook een valkuil.
Wat ik veel terugzie:
- Deze ondernemers zijn te veel overtuigd van hun eigen visie en daardoor minder flexibel
- Ze denken te weinig vanuit waarde voor de klant, maar vooral vanuit eigen waarde
- Ze hebben moeite om zichzelf te positioneren en durven geen keuzes te maken, omdat ze alles aan willen bieden wat binnen hun visie past
De gevolgen hiervan kunnen groot zijn. Simpel gezegd kloten deze ondernemers iets te veel aan, met alle gevolgen van dien. Wisselende omzet, onrust in je team, gedoe met klanten en een ondernemer die er af en toe klaar mee is.
Dat wil je toch niet? Maar hoe fix je dit dan wel? Pas deze 5 stappen even toe:
- Knal je ego opzij en verdiep je in de problemen van een klant
- Houd niet te veel vast aan één methode of werkwijze
- Blijf niet eindeloos sleutelen aan de inhoud en focus je op marketing & sales
- Focus je op waarde voor de klant ipv waarde toevoegen voor je eigen visie
- Stop met plannen maken, ga naar buiten en kom in contact met je klant, want daar verdien je uiteindelijk het geld
Wil je verder sparren over dit onderwerp? Plan dan een gratis kennismaking in.